РМ. Письмовий твір - опис “Морський пейзаж” в художньому стилі за картинами українських пейзажистів.

План-конспект уроку з української мови
Клас: 6.  
Урок № ______. Дата __________.


Тема. РМ. Письмовий твір - опис “Морський пейзаж” в художньому стилі за картинами українських пейзажистів.  


Мета уроку. предметні компетентності: формувати навички правильного відтворення слова, словоформи, структури словосполучення й речення; вчити вживати з урахуванням вимог контексту мовленнєві засоби;
ключові компетентності: вчити спілкуватися українською мовою (правильно вживати прикметники при описі моря , узгоджуючи їх з іншими частинами мови у роді числі і відмінку); природничі компетентності (використовувати картини українських пейзажистів, інтерпретувати ідеї пейзажного живопису, виражені митцем); уміння вчитися впродовж життя :
(використовувати  власний довідник,створений під час підготовки до уроку);описувати пейзаж, використовуючи різні форми прикметників , порівнювати поняття та відтворювати образи природи словесно;
сприяти усвідомленню ролі навколишнього середовища для життя людини, висловлювати судження про власні почуття прекрасного у мистецтві та природі  


Тип уроку.Урок  розвиток   мовлення.
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна, робота у групах
Методи роботи: інформаційні, пошукові ;
    Прийоми: “Асоціативний кущ”,”Лексичне значення”,”Відтвори настрій моря”, “Власне бачення картини”, “Мій настрій”, Бліц-турнір.
Обладнання.
Інфографіка “Види мистецтв”(1 блок)
  • “Віртуальна виставка”: 
картини І.Айвазовського: “Ранок на морському березі”, “Ранок на морі”, “Вітрильник у морі”, “Кораблі недалеко від берега”; 
сучасний живопис: Н.Токарі “Ранок”,  А.Гапчинська “Я слухаю море”, Адріана “Біля моря”. 
Аудіозапис шуму моря, е-словник,
  Робочий листок лексичного матеріалу. 


Попередня робота: створення віртуальної виставки сучасних полотен на морську тематику, зібрані учнями матеріали можуть бути використані для написання твору-опису. 


 ПЕРЕБІГ УРОКУ


І.Організаційно-мотиваційний етап
Учитель.  Сьогодні на  уроці ви поринете у світ морської природи.   Природа має магічний вплив на людські почуття. Тому на полі зошита пропоную смайликом зобразити свій настрій на початку уроку. 


Прийом “Асоціативний кущ”
  • Скажіть,будь ласка, які асоціації викликає у вас слово “море”.
( учень біля дошки записує слова-асоціації)
  • А тепер у групах підберіть прикметники до іменників.


  Більшість із вас,мабуть, влітку відпочивали із батьками на морі. Давайте зараз уявно помандруємо у світ морських звуків. Послухайте аудіозапис шуму моря. Які почуття, емоції, кольори, картини постають у вашій уяві? Запишіть їх у своїх робочих зошитах.


ІІ. Етап актуалізації навчального досвіду.
 Учитель. Які види мистецтва ви знаєте?  (Інфографіка)


Сьогодні ми будемо говорити про живопис. 


ІІІ.   Етап активізації потрібного навчального досвіду.
Бесіда.
  1. Які типи мовлення ви знаєте ?  
  2. Що таке опис?  Дайте визначення. 
Учень. ОПИС - це  висловлювання  про  певні  ознаки, властивості  предмета  чи  явища. В  описі  дається  характеристика  людей, предметів, явищ  природи  шляхом  перелічення  їх  головних, суттєвих  ознак. Найголовніше  в  описі  - дати точне  або  яскраве  уявлення  про  предмет  мовлення.  


Робта з підручником.  Прочитайте (повторення) визначення художній опис.
Учень. Читає визначення. Художній опис — це опис, у якому використовуються художні засоби: епітети, метафори, порівняння. Це різновид художнього твору, який допомагає висловити своє ставлення до зображуваного.  



Учитель.  Ваш твір-опис природи повинен бути написаний у художньому стилі. 
БЛІЦ-ТУРНІР
-Які ознаки художнього стилю? (Це емоційно-забарвлена лексика: епітети, порівняння, синоніми, слова в переносному значенні)
-З яких частин складається опис? (Загальне враження, окремі ознаки, деталі, висновок-ставлення до описуваного)
-Як називається опис природи?  (Пейзаж)
-Які жанри образотворчого мистецтва ви знаєте? (Пейзаж, портрет, анімалістичний жанр, натюрморт, побутовий).  
-Як називаються художники, які зображують природу?  (Пейзажисти). 

ІV. Етап пояснення нового матеріалу та способів виконання дії
Прийом “Лексичне значення” (на кожній парті картки)
Пейзаж – жанр образотворчого мистецтва, присвячений  зображенню природи, що оточує людину: дерева, пагорби, гори, річки, краєвиди, села й міста,море
Пейзаж — один із композиційних компонентів художнього твору: опис природи, будь-якого незамкненого простору зовнішнього світу.
Зображення морського пейзажу називається марина.
Мариністичний жанр – жанр образотворчого мистецтва із зображенням морських пейзажів.
Мариніст–художник, що зображає марини (картини морського  пейзажу),  


 Учитель.  Найвідоміший художник-мариніст - Айвазовський І.К.


 Маловідомі факти із життя та творчості Айвазовського (розповідь учня)
Маловідомим є той факт, що справжнє ім’я Івана Айвазовського Ованес Айвазян. Його батько був вірменом і змінив прізвище Айвазян на польський шляхетний лад Гайвазовський, проте для кращого звучання  вже сам художник прибрав літеру «г» і вийшло його вже донині відоме прізвище.
Айвазовський створив більше шести тисяч картин, з яких чотири тисячі відносяться до мариністики. Художник часто витрачав один день на картину, працюючи з самого рання і до вечора, оскільки для нього було важливим зберегти єдність настрою.
Багато хто думає, що Айвазовський замальовував море, сидячи на березі і спостерігаючи за хвилями. Проте він не завжди писав на пленері, а основним осередком його роботи була майстерня без картин та ескізів на стінах. Він пофарбував її у темно-коричневий колір аби не відволікатись від другорядних образів. Виходячи з цього принципу, мариніст вважав художником ту людину, яка вміє  змальовувати образи з пам’яті, тому часто дотримувався цієї думки і у своєму способі передачі сюжетів. Тож можна сказати, що море не було чітко змальованим з реальності. Сама пам’ять зображувала його, а отже, для художника характерна творча імпровізація. Для кожної картини майстер брав по три-п’ять кольорів, тобто палітра була досить обмеженою. 


Учитель.  А зараз погляньте на полотна із морськими пейзажами.        
 картини І.Айвазовського: “Ранок на морському березі”, “Ранок на морі”, “Вітрильник у морі”, “Кораблі недалеко від берега” та сучасний живопис: Н.Токарі “Ранок”,  А.Гапчинська “Я слухаю море”, Адріана “Біля моря”. 


Прийом “Відтвори настрій моря”
  • Яка із картин вам найбільше сподобалась?
  • Які емоції і почуття викликає побачене?
  • Використовуючи прикметники та кольори, складіть речення про настрій моря.

V. Етап формування нового навчального досвіду
  1. Прийом “Мій настрій ”
  • Розгляньте картину І.К.Айвазовського “Ранок. Штиль”
  • Яким настроєм пронизане зображене?
  • Що ви відчуваєте, дивлячись на картину?
  • Що означає слово “штиль”? ( е-словник)
Штиль (від нім. Stille) — відсутність вітру на морі, озері[1]


  Прийом “Власне бачення картини”
  1. До якого жанру  образотворчого мистецтва належить картина? (пейзаж морський, марина)
  2. Який час доби на ній відтворено?(ранок до сходу сонця)
  3. Що змальовано на першому плані?( рибалки на човнах)
  4. Що змальовано на другому плані ?( хмари, гори,море, вітрильник)
  5. Яким є море?( спокійним, лагідним, прозорим, зелено-фіолетовим)
  6. Чим воно привертає увагу глядача?(зміною кольору води, ,переходом одних кольорів в інші )
  7. Яким є небо ?( прозорим, ніжним)
  8. Який стан природи передав художник?( штиль)
  9. Яка кольорова гама переважає на полотні художника ? Які кольори ви бачите на картині? (Колорит цієї картини містить широку гаму відтінків  блакитного,зеленого, фіолетового кольорів)
10. Які  почуття  викликає  у вас  ця  картина? (Морський пейзаж не залишає нас байдужими, переповнює почуттями спокою та умиротворення)
11.За допомогою яких засобів виразності художникові вдалося викликати у нас такі  почуття?  (кольорова гама
12.Яке  загальне враження від картини?
 Учитель. Описуючи картину, ви маєте передати певний характер  і  настрій  моря – ніжний,  веселий  чи  тривожний,  сердитий,  грізний. Ви можете використати при написанні твору – опису природи (моря) за картиною такі вислови:  На передньому плані, на другому плані картини, кольорова гама, гра світлотіней, зображені деталі ( підручник)  
VІ. Етап систематизації і узагальнення навчального досвіду
  1. Читання учителем зразка твору
         Твір-опис за картиною Айвазовського “Ранок.Штиль”
Нещодавно я дізналася про талановитого художника-мареніста Івана Айвазовського. Його картина «Ранок.Штиль» просто зачарувала мене.
Перед моїм поглядом розкинулась прозора блакить широкого моря. Напрочуд спокійного. Лагідні хвилі легенько викочуються на берег. На першому плані можна побачити працьовитих рибалок. Ще сонце не з’явилось на горизонті, а вони вже взялися до роботи та вирушили у море. Хочеться побажати їм багатого улову. На другому плані видніються два кораблі. Одного далека дорога веде безкрайніми морськими просторами. Другий розгорнув вітрила та стишив хід в чеканні попутного вітру. Над небокраєм простягнулося світанкове небо. Воно без хмар, привітно зустрічає усіх. На суші здалека видніються темно-сірі гори. Вони непорушними велетнями стоять на сторожі світанку. Лише одна вершина, мов жива, дихає великими клубами диму. Але і вона не може завадити непорушному спокою штилю на морі. Все потопає у блакитно-синіх відтінках.
Айвазовський дуже любив море. І зумів тонко передати почуття у своїх картинах.
2. На чернетках написати власний твір-опис, використовуючи зібраний матеріал.
VIІ. Підсумковий етап
Прийом “Мікрофон”
1.Урок видався мені цікавим , тому що….
2.На уроці я довідалася(довідався) про те , що…


VІІІ Домашнє завдання.
     1. Написати твір-опис “Морський пейзаж”  за картиною І. Айвазовського « Ранок.Штиль» (на чернетках)




Немає коментарів:

Дописати коментар