Самоаналіз діяльності вчителя української мови і літератури та класного керівника

У Підлісненському НВК я працюю з 2009 року. Вчителем української мови та літератури з 1 вересня 2014 року.
Головна мета моєї роботи, як вчителя української мови та літератури та класного керівника – формування зрілої особистості, виховання свідомих і відповідальних громадян в дусі толерантності, відкритих до сприйняття інших культур, здатних цінувати свободу, поважати людську гідність та індивідуальність, що будуватимуть своє життя, спираючись на національні та моральні цінності. 
Гуманіст і добротворець В.Сухомлинський заповідав: ”Учитель повинен знати і відчувати, що на його совісті – доля кожної дитини, що від його духовної культури та ідейного багатства залежить розум, здоров’я, щастя кожної людини, яку виховує школа”. 
Основні завдання виховання дітей, які я вирішую під час уроків та проведення позакласної роботи : 
• набуття знань про народні звичаї та обряди, як основу духовності; 
• виховання моральних почуттів, потреб і ставлення до оточуючого; 
• формування моральних ідеалів, переконань, стійких навичок і звичок моральної поведінки. 
Я знаходжу шляхи розв’язання цих завдань у надбаннях української народної педагогіки, працях В.О.Сухомлинського, творчій спадщині українських філософів та письменників. 
Моральне виховання займає одне з центральних місць серед аспектів виховної роботи українського народу. Щоправда, термін „моральність” відносно сучасний. А в народній пам,яті, фольклорних джерелах є значно конкретніші орієнтири: духовність, людяність, милосердя. На думку В.Сухомлинського без любові і поваги до учнів розмови про людяність і гуманність безпідставні.
  Проблема,над якою працюю – особистісно зорієнтоване навчання. На сьогодні немає одного погляду на теорію особистісно зорієнтованого навчання та досвід його впровадження. Урок  був і залишається основним елементом навчального процесу, але в системі особистісно зорієнтованого навчання , на мою думку, значно змінюється його функція, форма та  мета. Учитель не є суб’єктом, який керує об’єктами, а веде діалог, точніше, полілог з учнями, переводить той зміст, яким володіє учень,  на наукову основу, тобто він співучасник процесу пізнання. У такому випадку урок підпорядковується  не повідомленню й перевірці знань (хоча й це потрібно), а виявленню досвіду учнів щодо засвоєння матеріалу, що викладається.
Список праць із цієї проблеми налічує не одну сотню назв.  Та із них можна виокремити  декілька обов’язкових ознак, притаманних уроку ОЗОН:
Урок у системі особистісно зорієнтованого навчання починається з повідомлення учням орієнтованих на конкретний результат цілей, у визначенні яких учитель виходить не тільки зі змісту навчального матеріалу, загальних цілей теми, а й суб’єктного досвіду школяра, для якого ця ціль має бути особистісно значущою.
На уроці мають бути створені позитивний настрій, відповідна мотивація, ситуація успіху, взаємопідтримки, переважання діалогічної форми спілкування, індивідуальної, парної та групової роботи.
Забезпечується участь школярів в організації навчальної діяльності через залучення до планування роботи, вибір рівня засвоєння виучуваного матеріалу та способів його фіксації, варіантів завдань, оцінювання результатів.
Обов'язково повідомляються й запитання та завдання, за якими перевірятиметься рівень знань, умінь і навичок.
Обов’язковим елементом є рефлексія учня над власною діяльністю: доцільність обраного шляху вирішення поставлених завдань, форм і методів роботи, досягнення чи не досягнення цілей тощо.
Оцінювання школяра проводиться в порівнянні з його попередніми успіхами й планованими цілями, через поцінування успіхів, способів навчальної діяльності, докладених зусиль.
Вчитель має дотримуватися таких вимог:
•   чітко формулювати пізнавальні завдання, які можуть бути проблемними, спонукальними до активності, творчого мислення, пошуку нових знань і нових способів дій;
•  зосередити увагу на діяльності слабких, невстигаючих учнів;
•  не створювати змагань на швидкість виконання завдань;
•  навчати учнів здійснювати самоконтроль, самоаналіз і самооцінювання.
Отже, функція вчителя на уроці полягає у забезпеченні учням позиції справжнього суб'єкта навчально-пізнавальної діяльності.
Форми і методи роботи:
* Самостійна та групова навчальна діяльність, в тому числі й у процесі роботи над текстом, пошукові, дослідницькі методи;
* організаційно-ділові ігри;
*  застосування опорних конспектів;
*  діалогічні та дискусійні методики;
крупно-блочний метод подачі навчального матеріалу;

Методика проведення деяких видів уроків:

Хмара сподівань
Виробляти мету і проектувати завдання уроку бажано спільно з учнями.  Діти залучаються до планування наступної діяльності через попередню роботу (випереджувальні завдання, повідомлення, підготовка унаочнення). Разом з учителем учні складають план роботи, обговорюючи його, визначають показники досягнення визначеної мети (які знання, уявлення, засоби діяльності свідчитимуть про це).

Круговий огляд
На аркушах записано 6-8 запитань про виучуваний твір (аркуші можна розвісити у класі). Група, яка отримала одне запитання протягом 4-5 хвилин обговорює його і записує на звороті відповідь. Потім групи обмінюються аркушами і кожна, за бажанням, на іншому аркуші письмово висловлює своє розуміння проблеми. Робота закінчується, коли кожна група отримає “власний аркуш” й, обговоривши написане іншими групами, озвучить результати

Рольова гра «Ти – оратор»
Капітани одержують завдання прочитати речення з певними інтонаціями


Отже, у системі традиційних занять урок, побудований на особистісно орієнтованій взаємодії, є найсучаснішим і оптимальнішим у навчально-виховному процесі, тому що він передбачає врахування індивідуально визначеного підходу до кожного учасника, стимулює пізнавальну активність, визначає шлях для здобуття ґрунтовних знань, умінь і навичок.
Особистісно зорієнтований урок – це шлях до формування творчої особистості.


Як класний керівник третій рік веду виховну роботу, яка поєднує в собі традиційні форми та методи роботи класного керівника та нетрадиційну, але таку важливу галузь – своєчасну психологічну допомогу вихованцям та їх родинам. Для цього використовую тестування, тренінги та індивідуальні консультації. Багато часу приділяю морально-етичному вихованню учнівського колективу, формування почуття обов’язку, відповідальності, культурної поведінки. Для цього проводила бесіди та години спілкування: «Єдина справжня радість – спілкування», «Дружба», «Життя дається тільки раз», «Культура поведінки в гостях» та інші.
 Дає позитивний результат правоосвітня робота, метою якої визнаю розуміння і потребу дотримуватися законів України. Впроваджую ефективні технології превентивного виховання, які виконують розвивальну функцію і формують громадську активність учнів. Для реалізації всіх цілей і завдань добирала такі виховні технології, як години спілкування: «На порядку денному твій характер», «Як згуртувати наш учнівський колектив», тренінг «Який я».
 Формую екологічну культуру школярів – година спілкування «Чорнобильська катастрофа», робота над проектом «Кімнатні квіти».
 Значна увага приділяється формування здорового способу життя.

                                  Шкільні будні і свята учнів 7 класу
 


 Тренінгове заняття "Ми різні,але ми рівні"
Український гопак

Немає коментарів:

Дописати коментар